Installateur Hoppenbrouwers: de transitie naar 100% elektrisch met bott inrichting van Instra.

De uitdaging aangegaan met de juiste partners.

Als technisch dienstverlener, onder andere voor het installeren van warmtepompen en laadpalen, is Hoppenbrouwers het bijna aan zijn stand verplicht een duurzaam wagenpark te hebben. Dat blijkt dus ook het geval: het park van zo’n 1.275 voertuigen, waarvan 65 procent grijze kentekens, wordt sinds de zomer 2021 in zijn geheel vervangen door volledige elektrische voertuigen. Inclusief de bestelauto’s. Bij die laatste groep telt de range, daarom is ook bewust gekozen voor de beste en lichtste bedrijfswageninrichting geconfigureerd door de innovators van Instra bedrijfswageninrichting.

Uniformiteit. En de zaken vooral simpel houden. Dat lijkt het devies van de fleetmanager van Hoppenbrouwer, Michiel Westdorp. Hij bestiert het park zonder tussenkomst van leasemaatschappij of fleetmanagementorganisatie. De beslissing om over te gaan op elektrische bestelauto’s in de zomer van 2021 was dan ook een managementbeslissing. Uiteraard na een grondige analyse of er genoeg aanbod was van EV’s waarmee het personeel uit de voeten kon. “Wij vervangen jaarlijks ongeveer 10 procent van de vloot, dus de elektrificatie zou geleidelijk gaan waardoor mensen er aan konden wennen. Werknemers die echt nog geen EV willen, of vanwege hun route en thuissituatie nog moeilijk kunnen laden, kunnen nog even vooruit met een diesel. Maar uiteindelijk zal iedereen eraan moeten geloven want dit is de koers die Hoppenbrouwers heeft gekozen.”
Tegelijkertijd staat medewerkerstevredenheid zo’n beetje bovenaan het mobiliteitsbeleid van Hoppenbrouwers. Het bedrijf kreeg onlangs voor het tweede jaar op rij het predicaat Top Employer. In deze tijden van arbeidsmarktkrapte, vooral als het gaat om technisch personeel, moet je als bedrijf je mensen tegenwoordig wat te bieden hebben. Dat kan dus prima met de verplichting om elektrisch te gaan rijden. En, zoals bij Hoppenbrouwers het geval is, zonder keuze van merk en type bestelauto. Westdorp heeft namelijk gekozen voor één leverancier van zijn grijze vloot: Citroën, met de Berlingo of Jumpy. Veelal afkomstig van het naburige dealerbedrijf. “Ik hecht veel waarde aan een langdurige relatie met mijn partners om samen voor onze organisatie van het beste wagenpark te creëren” aldus Westdorp.


Slimmigheidjes
Diezelfde strategie hanteert Westdorp ten aanzien van de inrichting van de bussen. Nog een enkele oudere diesel rijdt bij Hoppenbrouwers rond met een houten inrichting. Ten opzichte van de huidige inrichting, waarbij de keuze is gevallen op bott, een verschil tussen dag en nacht. De bedrijfswageninrichting in de elektrische voertuigen is in samenspraak met Instra bedrijfswageninrichting ontwikkeld. Niet alleen is er gekozen voor aluminium bedrijfswageninrichting van Bott maar daarnaast is ook de volledige modulaire inbouw, met alle slimmigheidjes van dien, een belangrijke factor van dit succes.
Ook hier gold medewerkerstevredenheid als uitgangspunt voor de uiteindelijke keuze van de inrichting configuratie. De kwaliteit van de kasten en systemen vallen in de smaak bij het personeel; de uitstraling is voor het personeel belangrijk, zo ontdekte Westdorp. De bott-inrichting is modulair op te bouwen, wat niets afdoet aan de wens om ook hier uniformiteit te krijgen. En dan het lage gewicht van het aluminium systeem… bij een EV heeft dat direct invloed op de range. Het product is echt top, maar net zo belangrijk is de installatiepartner, in dit geval Instra bedrijfswageninrichting. Instra zorgt ervoor dat de bussen volledig turnkey worden opgeleverd. Een door hen ontwikkelde tool, zorgt voor inzicht in de hele supplychain. “Deze tool faciliteert een naadloos bestelproces waardoor wij echt ontzorgd worden” – aldus Westdorp.

 

Ander belangrijk punt is het gebruiksgemak van onze medewerkers. Ondanks de uniformiteit van onze bedrijfswagen inrichting configuraties is er voor ieder specialisme een eigen indeling te maken, ook nog op een later moment. Naar idee van Westdorp zelf is de inrichting van de elektrische Citroën berlingo in 12 verschillende modules te verkrijgen die later nog gemakkelijk kunnen worden heringedeeld. “Zo hebben wij het beste van beide werelden, standaardisatie en personalisatie” – Aldus Westdorp.


Overigens zijn de elektrische bedrijfswagens zelf ook allemaal voorzien van een ‘technisch slimmigheidje’. Westdorp heeft in al zijn elektrische Berlingo’s en Jumpy’s een soort ‘range extender’ ingebouwd. Dit is een device waarmee het vermogen van de EV’s tot een snelheid van 70 km/uur wordt teruggeschroefd. “We hoeven bij het stoplicht geen sprintjes te trekken waarbij je zienderogen je range ziet verminderen. Nu matchen de EV’s qua vermogen de dieselauto’s. En dat is prima zo.”

Met de groeiende populariteit van elektrisch rijden is het belangrijk om te investeren in een bedrijfswageninrichting die specifiek is ontworpen voor de uitdagingen en vereisten van elektrische bedrijfswagens. Volgens Frans van Diepeningen, directeur van bott Nederland, biedt een bott bedrijfswageninrichting de perfecte oplossing, waardoor je het maximale uit je elektrische bus kunt halen, zowel op het gebied van efficiëntie als op het gebied van duurzaamheid.


"Met een bott-inrichting wordt de laadruimte optimaal benut, waardoor je voldoende ruimte hebt om al je gereedschap, apparatuur en materialen mee te nemen, zonder concessies te doen aan de laadcapaciteit.” Een goed georganiseerde bedrijfswageninrichting zorgt voor een gestroomlijnd werkproces en vermindert de tijd die nodig is om gereedschap of materialen te vinden, weet ook Jesse Eimers van Instra. “Voor een duurzame inrichting zijn bovendien kwalitatief hoogwaardige materialen van groot belang. Maar let wel: om aan alle (veiligheids)eisen te kunnen voldoen, dienen de Bott-inrichtingen op de juiste manier gemonteerd te worden. Alle monteurs bij Instra zijn daarom in opleiding geweest bij bott Duitsland, en zijn zodoende gecertificeerde montagespecialisten. Op deze manier is een veilig gemonteerde inrichting gegarandeerd.”

Elke centimeter van de laadruimte optimaal benutten